Onderwijs in de 21ste eeuw: Zelf nadenken

Philip Bakker
Foto: William Felipe SecconUnsplash

Deze blog is een oproep om zelf na te gaan denken over je toekomst en de wensen voor je leerlingen en kinderen.
Dat is dè oplossing voor de onderwijsproblemen van de 21ste eeuw.

Ik denk dat de meeste mensen zich wel realiseren dat er geregeld besluiten over ons onderwijs buiten de Tweede Kamer om worden genomen.
De indirecte invloed van organisaties buiten het onderwijs is de afgelopen jaren drastisch toegenomen.
Dit is geen nieuws. Deze toename stond namelijk al in een notitie van het Sociaal Cultureel Planbureau uit 2011 (p.124). Nieuwe ministers zijn soms niet op de hoogte van ontwikkelingen in het verleden. Een focus op de toekomst weegt dan zwaarder, evenals geen commentaar op voorgangers willen uitten. Aan de andere kant kan een scheve ontwikkeling zo wel doorgroeien.

Beïnvloeding komt vanuit allerlei hoeken. Grote internationale bedrijven streven naar de ‘cloudklas‘, Nederlandse schoolboeken worden geproduceerd door grote internationale organisaties maar ook idealistische groeperingen die worden gesponsord door grote internationale foundations (p.39) hebben invloed op ons onderwijs.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden.

Veel ouders, docenten en onderwijskundigen kennen niet de drijfveren, ideologie en motivatie achter dat beïnvloeden van onderwijs.
De National Education Association is de grootste vakbond van Amerika met meer dan 3 miljoen leden en daarmee het grootste democratische orgaan op aarde. De NEA heeft jaarvergaderingen met bijna 6.000 afgevaardigden. In Nederland is de National Education Association een vrijwel onbekende organisatie.
Zie hieronder een toespraak van 4 juli 2024 bij de NEA. Voorzitter Becky Pringle roept hierin gedreven leden van de NEA op om ‘alles te winnen’.

Vertaling passage NEA-voorzitter Becky Pringle op 4 juli 2024:
“Wij zijn degenen die het hart van de hoop en dromen van deze natie helpen vormen. Wij zijn degenen die vasthouden aan het geloof in de aannemelijkheid van het mogelijke. Wij zijn de erfgenamen van iedereen die dit werk voor ons heeft gedaan. We moeten doorgaan. NEA afgevaardigden, we kunnen dit werk doen. We moeten dit werk doen. We moeten dit werk doen. We zullen dit werk doen, want onze leerlingen rekenen op ons om alles te winnen. NEA, we moeten alles winnen, alles, alles. Onze collega’s rekenen op ons om alles te winnen. Ga zo door NEA, om onze democratie te behouden moeten we alles winnen. Afgevaardigden, we gaan niet terug. We gaan door omdat wij de NEA zijn. Wij zijn de NEA. Wij zijn de NEA en dat is wat we doen. Bedankt NEA. Dank jullie wel. Ik hou van jullie.”


Deze NEA heeft samen met grote foundations meegewerkt aan het oprichten van de UNESCO, als ‘onderwijspoot’ van de Verenigde Naties.

Weet jij wat het beleid is dat de NEA ‘wil winnen’? En hoe het gaat met het Amerikaanse onderwijs?
Zouden de wensen van de NEA wat anders zijn dan het onderwijsbeleid dat in Nederland wordt uitgerold?
Nee.
Het Nederlandse onderwijsbeleid is niet wezenlijk anders dan het beleid van de NEA.
Het is goed om te weten dat deze partijen spelen om ‘alles te winnen‘.

Lees ‘In School We Trust‘ als je meer wilt weten over de internationale invloeden op ons onderwijs.
Denk zelf goed na over wat er gebeurt met ons onderwijs. Wees alert.
Het is belangrijk om regie te houden in ons eigen leven door trouw te blijven aan belangrijke idealen in plaats van ons te verliezen aan soms onbekende eisen die buiten onze democratie om worden bepaald.

Share this post