Philip Bakker (afbeelding door Freepik)
Ken jij hun namen?
Zou het kunnen dat een groot deel van ons onderwijsbeleid plaats vindt buiten het onderwijsveld en de Tweede Kamer?
Dus zonder dat docenten of ouders weten wat er verandert? Of zonder dat de Tweede Kamer hierover besluiten neemt?
Is het mogelijk dat de Nederlandse ouders en docenten onvoldoende op de hoogte zijn van de achtergronden van onderwijsvernieuwingen?
Er zijn de afgelopen jaren voortdurend onderwijsvernieuwingen geweest.
Kunnen hierbij allerlei veranderingen ‘onder de motorkap’ zijn doorgevoerd die we liever eerst op democratische wijze hadden willen bespreken? Dat is een onderzoek waard door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap of andere geïnteresseerden.
Als deze veranderingen inderdaad spelen, dan kan de gemiddelde ouder of docent dus niet of nauwelijks tegengas bieden aan onderwijsvernieuwingen.
Want hoe teken je bezwaar aan tegen een idee waarvan je de achtergronden niet kent?
Gaat ons onderwijs achteruit? Of wordt het juist steeds verder geperfectioneerd?
Al meer dan 100 jaar worden voortdurend nieuwe ideeën gelanceerd in het onderwijsveld.
Feitelijk onzichtbaar, want dit kun je alleen volgen als je tijd hebt om alle internationale onderwijsliteratuur bij te houden. En dat is onmogelijk naast je gewone werk. Want de onderwijsontwikkelingen zijn daarnaast ook psychologisch, economisch en politiek gedreven.
Een alternatief is om achteraf terug te zoeken wat er is allemaal is ingevoerd zonder democratische besluitvorming in het parlement.
Op die manier kun je achterhalen welke gedachten ons huidige onderwijs hebben beïnvloed.
Want het is goed om het huidige onderwijs te snappen, voordat je je laat verleiden tot nieuwe ‘onderwijsverbeteringen’.
Invloedrijke onderwijskundigen, experts en beleidsmakers
Als gewoon mens ben je waarschijnlijk nauwelijks bekend met de namen van invloedrijke onderwijskundigen, experts en beleidsmakers.
En toch staan zij aan de wieg van ons onderwijssysteem zoals het nu is.
Hieronder volgt een lijst met invloedrijke ‘social influencers‘ sinds ca. 1800.
Meer informatie?
Het boek ‘In School We Trust’ biedt een overzicht van de huidige onderwijspuzzel.
Het introduceert de hoofdlijnen van de internationale invloeden op ons onderwijs.
Naam | Tijdperiode | Bijdrage | Meer info |
Johann Gottlieb Fichte | 1762 – 1814 | Pruisisch onderwijs & staatscontrole | https://nl.wikipedia.org/wiki/Johann_Gottlieb_Fichte |
Georg Wilhelm Friedrich Hegel | 1770 – 1831 | Methode voor bewuste polarisatie & integratie | https://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel |
Karl Marx | 1818 – 1883 | Socialistische revolutie fase 1 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx |
Friedrich Engels | 1820 – 1895 | Socialistische revolutie fase 1 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels |
Wilhelm Wundt | 1832 – 1920 | Er bestaat geen ziel. Start psychologische experimenten. | https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wundt |
William Torrey Harris | 1835 – 1909 | Implementatie Pruisisch onderwijs in de USA. | https://en.wikipedia.org/wiki/William_Torrey_Harris |
Ivan Pavlov | 1849 – 1936 | Conditionering van gedrag fase 1 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Ivan_Pavlov |
Sigmund Freud | 1856 – 1939 | Psychologie, seksualiteit fase 1 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud |
Havelock Ellis | 1859 – 1939 | Seksualiteit fase 1 | https://en.wikipedia.org/wiki/Havelock_Ellis |
John Dewey | 1859 – 1952 | Vader van ‘progressief onderwijs’, afbouw klassiek onderwijs | https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Dewey |
Ellwood Patterson Cubberley | 1868 – 1941 | Verlengde adolescentie kinderen | https://en.wikipedia.org/wiki/Ellwood_Patterson_Cubberley |
Bertrand Russell | 1872 – 1970 | Wetenschappelijke controle door overheden | https://nl.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell |
Edward Lee Thorndike | 1874 – 1949 | Dieren-psychologie | https://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Thorndike |
Anatoli Loenatsjarski | 1875 – 1933 | Socialistische revolutie fase 2 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Anatoli_Loenatsjarski |
John Watson | 1878 – 1958 | Conditionering van gedrag fase 2, behaviorisme | https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Broadus_Watson |
Alexander James Inglis | 1879 – 1924 | Standaardisering & schaalvergroting fase 1 | https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_James_Inglis |
A. S. Neill | 1883 – 1973 | Kinderen bepalen onderwijs fase 2 | https://en.wikipedia.org/wiki/A._S._Neill |
Georg Lukács | 1885 – 1971 | Socialistische revolutie fase 3 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Luk%C3%A1cs |
Harold Rugg | 1886 – 1960 | Socialisme in onderwijs USA | https://en.wikipedia.org/wiki/Harold_Rugg |
Jacob L. Moreno | 1889 – 1974 | Conditionering van gedrag fase 3 | https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_L._Moreno |
Kurt Lewin | 1890 – 1947 | Conditionering van gedrag fase 3 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Lewin |
John Rawlings Rees | 1890 – 1969 | Conditionering van gedrag fase 4 | https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rawlings_Rees |
Antonio Gramsci | 1891 – 1937 | Socialistische revolutie fase 3 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci |
Walter Benjamin | 1892 – 1940 | Anti-Westerse elementen | https://nl.wikipedia.org/wiki/Walter_Benjamin |
James Bryant Conant | 1893 – 1978 | Standaardisering & schaalvergroting fase 2 | https://en.wikipedia.org/wiki/James_Bryant_Conant |
Alfred Kinsey | 1894 – 1956 | Seksualiteit fase 2 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey |
Max Horkheimer | 1895 – 1973 | Anti-Westerse elementen | https://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Horkheimer |
Brock Chisholm | 1896 – 1971 | Afschaffen van goed en kwaad (moreel relativisme) | https://en.wikipedia.org/wiki/Brock_Chisholm |
Wilhelm Reich | 1897 – 1957 | Seksualiteit fase 2 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Reich |
Herbert Marcuse | 1898 – 1979 | Anti-Westerse elementen, socialistische revolutie fase 4 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbert_Marcuse |
Theodor Adorno | 1903 – 1969 | Anti-Westerse elementen, beïnvloeding door muziek | https://nl.wikipedia.org/wiki/Theodor_Adorno |
B.F. Skinner | 1904 – 1990 | Conditionering van gedrag fase 5 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Burrhus_Skinner |
Benjamin Bloom | 1913 – 1999 | Conditionering van gedrag fase 6 | https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Bloom |
James M. Becker | 1919 – 2016 | Vader van ‘Global Education’ | https://en.wikipedia.org/wiki/National_Council_for_the_Social_Studies |
Paulo Freire | 1921 – 1997 | Vernieuwing leesonderwijs, opleiden tot politiek activisme, socialistische revolutie fase 5 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Paulo_Freire |
Siegfried Engelmann | 1931 – 2019 | Directe Instructie, vernieuwing leesonderwijs | https://en.wikipedia.org/wiki/Siegfried_Engelmann |
Michael Apple | 1942 – | Voortzetten werk Gramsci, Lukács en Freire, socialistische revolutie fase 5 | https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Apple |
Henry Giroux | 1943 – | Voortzetten werk Marcuse & Freire, socialistische revolutie fase 5 | https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Giroux |
Judith Butler | 1956 – | Seksualiteit fase 3 | https://nl.wikipedia.org/wiki/Judith_Butler |