Social influencer

Deze mensen hebben ons onderwijs bepaald

Philip Bakker (afbeelding door Freepik)

Ken jij hun namen?

Zou het kunnen dat een groot deel van ons onderwijsbeleid plaats vindt buiten het onderwijsveld en de Tweede Kamer?
Dus zonder dat docenten of ouders weten wat er verandert? Of zonder dat de Tweede Kamer hierover besluiten neemt?
Is het mogelijk dat de Nederlandse ouders en docenten onvoldoende op de hoogte zijn van de achtergronden van onderwijsvernieuwingen?

Er zijn de afgelopen jaren voortdurend onderwijsvernieuwingen geweest.
Kunnen hierbij allerlei veranderingen ‘onder de motorkap’ zijn doorgevoerd die we liever eerst op democratische wijze hadden willen bespreken? Dat is een onderzoek waard door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur & Wetenschap of andere geïnteresseerden.
Als deze veranderingen inderdaad spelen, dan kan de gemiddelde ouder of docent dus niet of nauwelijks tegengas bieden aan onderwijsvernieuwingen.
Want hoe teken je bezwaar aan tegen een idee waarvan je de achtergronden niet kent?

Gaat ons onderwijs achteruit? Of wordt het juist steeds verder geperfectioneerd?

Al meer dan 100 jaar worden voortdurend nieuwe ideeën gelanceerd in het onderwijsveld.
Feitelijk onzichtbaar, want dit kun je alleen volgen als je tijd hebt om alle internationale onderwijsliteratuur bij te houden. En dat is onmogelijk naast je gewone werk. Want de onderwijsontwikkelingen zijn daarnaast ook psychologisch, economisch en politiek gedreven.
Een alternatief is om achteraf terug te zoeken wat er is allemaal is ingevoerd zonder democratische besluitvorming in het parlement.
Op die manier kun je achterhalen welke gedachten ons huidige onderwijs hebben beïnvloed.
Want het is goed om het huidige onderwijs te snappen, voordat je je laat verleiden tot nieuwe ‘onderwijsverbeteringen’.

Invloedrijke onderwijskundigen, experts en beleidsmakers

Als gewoon mens ben je waarschijnlijk nauwelijks bekend met de namen van invloedrijke onderwijskundigen, experts en beleidsmakers.
En toch staan zij aan de wieg van ons onderwijssysteem zoals het nu is.
Hieronder volgt een lijst met invloedrijke ‘social influencers‘ sinds ca. 1800.

Meer informatie?

Het boek In School We Trust’ biedt een overzicht van de huidige onderwijspuzzel.
Het introduceert de hoofdlijnen van de internationale invloeden op ons onderwijs.

Naam TijdperiodeBijdrageMeer info
Johann Gottlieb Fichte1762 – 1814Pruisisch onderwijs & staatscontrolehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Johann_Gottlieb_Fichte
Georg Wilhelm Friedrich Hegel1770 – 1831Methode voor bewuste polarisatie & integratiehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Wilhelm_Friedrich_Hegel
Karl Marx1818 – 1883Socialistische revolutie fase 1https://nl.wikipedia.org/wiki/Karl_Marx
Friedrich Engels1820 – 1895Socialistische revolutie fase 1https://nl.wikipedia.org/wiki/Friedrich_Engels
Wilhelm Wundt1832 – 1920Er bestaat geen ziel. Start psychologische experimenten.https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Wundt
William Torrey Harris1835 – 1909Implementatie Pruisisch onderwijs in de USA.https://en.wikipedia.org/wiki/William_Torrey_Harris
Ivan Pavlov1849 – 1936Conditionering van gedrag fase 1https://nl.wikipedia.org/wiki/Ivan_Pavlov
Sigmund Freud1856 – 1939Psychologie, seksualiteit fase 1https://nl.wikipedia.org/wiki/Sigmund_Freud
Havelock Ellis1859 – 1939Seksualiteit fase 1https://en.wikipedia.org/wiki/Havelock_Ellis
John Dewey1859 – 1952Vader van ‘progressief onderwijs’, afbouw klassiek onderwijshttps://nl.wikipedia.org/wiki/John_Dewey
Ellwood Patterson Cubberley1868 – 1941Verlengde adolescentie kinderenhttps://en.wikipedia.org/wiki/Ellwood_Patterson_Cubberley
Bertrand Russell1872 – 1970Wetenschappelijke controle door overhedenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell
Edward Lee Thorndike1874 – 1949Dieren-psychologiehttps://nl.wikipedia.org/wiki/Edward_Thorndike
Anatoli Loenatsjarski1875 – 1933Socialistische revolutie fase 2https://nl.wikipedia.org/wiki/Anatoli_Loenatsjarski
John Watson1878 – 1958Conditionering van gedrag fase 2, behaviorismehttps://nl.wikipedia.org/wiki/John_Broadus_Watson
Alexander James Inglis1879 – 1924Standaardisering & schaalvergroting fase 1https://en.wikipedia.org/wiki/Alexander_James_Inglis
A. S. Neill1883 – 1973Kinderen bepalen onderwijs fase 2https://en.wikipedia.org/wiki/A._S._Neill
Georg Lukács1885 – 1971Socialistische revolutie fase 3https://nl.wikipedia.org/wiki/Georg_Luk%C3%A1cs
Harold Rugg1886 – 1960Socialisme in onderwijs USAhttps://en.wikipedia.org/wiki/Harold_Rugg
Jacob L. Moreno1889 – 1974Conditionering van gedrag fase 3https://en.wikipedia.org/wiki/Jacob_L._Moreno
Kurt Lewin1890 – 1947Conditionering van gedrag fase 3https://nl.wikipedia.org/wiki/Kurt_Lewin
John Rawlings Rees1890 – 1969Conditionering van gedrag fase 4https://en.wikipedia.org/wiki/John_Rawlings_Rees
Antonio Gramsci1891 – 1937Socialistische revolutie fase 3https://nl.wikipedia.org/wiki/Antonio_Gramsci
Walter Benjamin1892 – 1940Anti-Westerse elementenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Walter_Benjamin
James Bryant Conant1893 – 1978Standaardisering & schaalvergroting fase 2https://en.wikipedia.org/wiki/James_Bryant_Conant
Alfred Kinsey1894 – 1956Seksualiteit fase 2https://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey
Max Horkheimer1895 – 1973Anti-Westerse elementenhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Max_Horkheimer
Brock Chisholm1896 – 1971Afschaffen van goed en kwaad (moreel relativisme)https://en.wikipedia.org/wiki/Brock_Chisholm
Wilhelm Reich1897 – 1957Seksualiteit fase 2https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelm_Reich
Herbert Marcuse1898 – 1979Anti-Westerse elementen, socialistische revolutie fase 4https://nl.wikipedia.org/wiki/Herbert_Marcuse
Theodor Adorno1903 – 1969Anti-Westerse elementen, beïnvloeding door muziekhttps://nl.wikipedia.org/wiki/Theodor_Adorno
B.F. Skinner1904 – 1990Conditionering van gedrag fase 5https://nl.wikipedia.org/wiki/Burrhus_Skinner
Benjamin Bloom1913 – 1999Conditionering van gedrag fase 6https://en.wikipedia.org/wiki/Benjamin_Bloom
James M. Becker1919 – 2016Vader van ‘Global Education’https://en.wikipedia.org/wiki/National_Council_for_the_Social_Studies
Paulo Freire1921 – 1997Vernieuwing leesonderwijs, opleiden tot politiek activisme, socialistische revolutie fase 5https://nl.wikipedia.org/wiki/Paulo_Freire
Siegfried Engelmann1931 – 2019Directe Instructie, vernieuwing leesonderwijshttps://en.wikipedia.org/wiki/Siegfried_Engelmann
Michael Apple1942 –Voortzetten werk Gramsci, Lukács en Freire, socialistische revolutie fase 5https://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Apple
Henry Giroux1943 –Voortzetten werk Marcuse & Freire, socialistische revolutie fase 5https://en.wikipedia.org/wiki/Henry_Giroux
Judith Butler1956 –Seksualiteit fase 3https://nl.wikipedia.org/wiki/Judith_Butler

Share this post