Inhoudsopgave
Voorwoord
Leeswijzer en samenvatting
Inleiding
Hoofdstuk 1. De stervende democratie
Hoofdstuk 2. Onderwijsvernieuwing = bewuste maatschappijverandering
Hoofdstuk 3. Onderbelichte beïnvloeders
Hoofdstuk 4. Het individu is ondergeschikt
Hoofdstuk 5. De grote cultuuromslag: collectivisme
Hoofdstuk 6. New Public Management in plaats van democratie
Hoofdstuk 7. De ‘Global Education Industry’
Hoofdstuk 8. Onderwijsvernieuwing per voldongen feit
Hoofdstuk 9. De staat als almachtige vader
Perspectief voor de toekomst
Dankwoord
Bijlagen
Bijlage A. Overzicht van onderwijsvernieuwingen in Nederland tussen 1801 – 2021
Bijlage B. Kritiek op Nederlandse onderwijsvernieuwingen
Bijlage C. Een ander perspectief op ‘links’ en ‘rechts’
Bijlage D. Achtergrond van moderne, progressieve onderwijsvernieuwingen
Bijlage E. De basis: het Pruisisch onderwijs vanaf 1807
Bijlage F. Belangrijke internationale onderwijsdocumenten
Bijlage G. Alfabet soep
Bijlage H. De belangrijkste onderwijsvraag: Welke kinderen kunnen we produceren?
Bijlage I. Midden jaren ‘60: De Mammoetwet en de ESEA
Bijlage J. Ouders krijgen steeds minder inspraak in het onderwijs
Bijlage K. Zeven lessen van de leerkracht (het onzichtbare leerplan)
Bijlage L. Verder oriënteren
Reguliere literatuur
Invloedrijke onderwijskundigen, experts en beleidsmakers
Trefwoordenregister