Waarom is er een leescrisis in het Nederlandse onderwijs?
Op zaterdagmiddag 25 januari 2025 volgt een lezing over de Nederlandse leescrisis bij Studio Nieuwe Tijd in Zwolle.
Deze lezing biedt inzicht in hoe de leescrisis is ontstaan in het Nederlandse onderwijs.
Want waar komt deze vandaan? Inmiddels kan immers 1 op de 3 jongeren van 15 jaar al niet meer goed genoeg lezen om te functioneren in een moderne samenleving. En waarom blijft deze doorzetten?
Er wordt eerst gekeken naar impact van de leescrisis op jongeren. Wat zijn de mogelijke gevolgen voor hun toekomst en de democratie?
Ook het gebrek aan urgentie komt aan bod dat binnen de politiek lijkt te bestaan om deze leescrisis echt op te lossen. De overheid zet wel stappen om de BTW op boeken te verhogen (wat boeken duurder maakt en averechts zou werken op de leesvaardigheid). De BTW-verhoging is door passende tegenmacht gelukkig voorkomen. Maar een ‘deltaplan’ of een grotere actiebereidheid vanuit Den Haag of OCW lijkt te ontbreken.
Er wordt een overzicht geboden op het onderwijsbeleid vanaf de jaren ‘80 waarmee de basis is gelegd voor de leescrisis.
– Waarom kunnen steeds meer jongeren minder goed lezen?
– Waarom krijgen ze steeds meer weerstand tegen lezen?
– Welk beleid is gevoerd, en met welke argumenten en wat was het mensbeeld dat hierbij speelde?
– Is er een relatie met de 70.000 thuiszitters in het Nederlandse onderwijs?
Zodra de drijvende krachten achter de leescrisis helder zijn, kan een positieve oplossingsrichting ontstaan naar herstel van leesvaardigheid van jongeren.
Er bestaat een realistische oplossing voor de leescrisis!
Datum: Zaterdag 25 januari 2025
Tijdstip: 14:30 – 16:00 uur
Lokatie: Studio NieuweTijd, Zwolle
Adres: Grote Voort 10, 8041 AM Zwolle
Kosten: 10 euro per deelnemer
Deelname: Maximaal 20 personen
Aanmelding via deze link: https://studionieuwetijd.nl/evenement/lezing-spelenderwijs-uit-de-leescrisis/
Afbeelden: Freepik