Philip Bakker
Op 28 februari 2024 heeft de vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap overleg gehad met de twee ministers voor Onderwijs, de heer Dijkgraaf en mevrouw Paul.
Een opvallende uitspraak werd toen gedaan door Tweede Kamerlid Aant Jelle Soepboer van de partij Nieuw Sociaal Contract (NSC):
“Leraar zijn is voor mij nog steeds het mooiste vak dat er is. Eigenlijk zit ik hier omdat ik gewoon m’n vak terug wil. Dat hoeft helemaal niet sexy te zijn. Ik hoef geen sportauto. Maar ik vind wel dat we het beroep leraar weer statuur moeten geven, de statuur die het verdient. Dat hebben we met elkaar verkwanseld in de afgelopen decennia.“
Aant Jelle Soepboer vertelde over al het vergaderen, over de administratiedruk en over al die andere zaken die op je bordje komen in het onderwijs. “Dat is niet het vak waarvoor ik heb geleerd. Ik wil mijn vak terug, en ik denk velen met mij.“
Ditzelfde geluid was ook te horen in de jaarlijkse Kohnstammlezing afgelopen vrijdag 22 maart aan de Universiteit van Amsterdam. Dit jaar werd die lezing gegeven door Merel van Vroonhoven. Zij is leraar in het speciaal onderwijs, columnist van de Volkskrant en toezichthouder bij Stichting Lezen en Het Nationale Theater.
De titel van haar lezing was: ‘Wie van leraren uitvoerders maakt, creëert een samenleving zonder toekomst’. Merel van Vroonhoven pleit hierin voor een radicale herwaardering van het vakmanschap van de leraar en een fundamentele omkering van het huidige onderwijssysteem.
Ook zij sprak uit: ‘Leraar, pak je vak terug.’
“Wacht niet tot de politiek, onderwijsbestuurders of anderen aan de zijlijn het je teruggeven. Als wij ons vak niet opeisen verandert er niets. Als wij ons niet als zodanig gedragen, waarom zou de rest van de wereld ons dan als professionals behandelen? Dus is mijn pleidooi: stop met je voegen naar het uitvoerdersschap.“
Dit kunnen leraren op allerlei manieren doen, naast het zich verzetten tegen alles dat vakmanschap in de weg staat.
Merel van Vroonhoven noemde als voorbeelden het eisen van meer tijd voor lesvoorbereiding en professionele ontwikkeling van het schoolteam en jezelf.
En vooral ook door ervoor te zorgen dat er een een goedgeorganiseerde beroepsorganisatie komt in Nederland.
De rode draad in de lezing van Merel van Vroonhoven is: verleg de focus van de sturing naar de leraar.
Geef de leraar zijn vak terug!
(Afbeelding door jcomp op Freepik)