Nummer 1 in voorronde Onderwijspitch 2023 van Follow The Money (FTM)

Philip Bakker


Afgelopen oktober 2023 heeft het Platform voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money (FTM) een onderzoeksvraag uitgezet. Follow the Money is een platform voor radicaal onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Zij omschrijven hun doelstelling als volgt: waarheidsvinding in dienst van de samenleving. Of het nu gaat om de zorg, de woningmarkt of de politiek: wij zijn jouw waakhond.

Het thema van hun onderzoek is: ‘Waar blijft het geld dat we in het onderwijs steken?‘.
Deze pitch-competitie gaat over het Nederlandse onderwijs. Een breed thema, met veel invalshoeken en mogelijke verhalen. Pitches kunnen betrekking hebben op het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of vervolgonderwijs. Op openbaar of juist particulier onderwijs. Het kan gaan over financiering van het onderwijs, studieboeken, studiebeurzen, leraren, en ga zo maar even door.”
Follow the Money (FTM) schrijft over de pitch: “De kwaliteit van ons onderwijs gaat achteruit. Terwijl de alarmerende rapporten zich opstapelen, gaat er ieder jaar meer geld naar het onderwijs. Maar wat gebeurt er met dat geld? Dat willen wij onderzoeken en daar hebben we jouw hulp bij nodig!

Tegelijkertijd met deze inventarisatie van onderzoeksvragen heeft FTM ook gevraagd aan hun leden om te stemmen op het onderzoek van hun voorkeur. Uiteindelijk zijn gedurende deze maand oktober meer dan 200 onderzoeksvoorstellen ingediend op https://www.ftm.nl/pitch/onderwijspitch.
Op dinsdag 24 oktober sloot de inzending en stemronde.

De meeste stemmen
Uit de eerste ronde heeft pitch 755 de meeste stemmen gekregen, die is ingediend door Philip Bakker, gebaseerd op eigen onderzoek naar de internationale beïnvloeding van het Nederlandse onderwijs (In School We Trust). Deze pitch luidde ‘De internationale druk achter onze onderwijsvernieuwingen en het gebrek aan democratische afstemming.’

In het voorstel staat onder andere vermeld:
“Het Nederlandse onderwijs wordt sterk beïnvloed door UNESCO (IBE), Wereldbank, foundations en NGO’s. Zij lanceren plannen en initiatieven zonder publieke zichtbaarheid. Onderwijs vervalt tot bewuste behavioristische beïnvloeding van jongeren en maatschappij op Nederlands belastinggeld. Onderwijs wordt zo steeds meer bepaald door krachten die zich onttrekken aan democratische controle. Ouders, leerlingen, leerkrachten en schoolbesturen krijgen steeds minder invloed op wat er op school gebeurt.”
En met als reden voor het onderzoek: 
“De hele samenleving biedt steeds minder vrijheid voor het individu. Onderwijs gaat meer over politieke (ideologische) en economische doelen. Internationale sturing van onderwijsvernieuwing gebeurt wereldwijd. Zonder kennis hiervan hebben Nederlandse verbeteracties weinig effect.”

Finale op 17 november 2023 in De Balie in Amsterdam
De voorstellen waarop bij het verstrijken van de deadline het meest is gestemd, gaan door naar de tweede ronde. Daarin neemt Follow the Money de voorstellen onder de loep en gaan zij praten met de pitchers. Zijn hun onderzoeksideeën uitvoerbaar? Is er expertise in huis? Mogelijk bundelt FTM pitches, als ze veel op elkaar lijken.

Die tweede stem- en evaluatieronde eindigt op 17 november in De Balie te Amsterdam. Daar mogen de finalisten nog één keer hun uitgewerkte voorstel pitchen aan een door Follow the Money samengestelde jury. De jury kiest op die avond een winnaar. Het winnende onderzoeksvoorstel zal daarna worden uitgevoerd door een redactioneel team dat bestaat uit journalisten van Follow the Money.

Share this post