Context gaat boven content

Philip Bakker


In ons dagelijks leven hebben we voortdurend te maken met grote hoeveelheden content.
Content kan van alles zijn: de inhoud van de krant of het eindresultaat van een dienst of product. Het kan ook informatie zijn die je tegenkomt op een webpagina, in een e-mail of database of bij een tv-programma.

Aan de andere kant geldt altijd de context: het grotere kader waarbinnen iets plaatsvindt, en dat daardoor in sterke mate betekenis geeft aan de content. Taal beïnvloedt altijd de context, en daarmee ook de inhoud.
‘Context’ is bijvoorbeeld:
• het heelal, de ruimte waarbinnen de aarde draait.
• de zee rondom de vis, het land rondom een hoofdstad.
• het geheel van organisaties om onze scholen heen die ons onderwijssysteem maken.

De context van een onderwerp bepaalt in grote mate hoe we iets zien, horen en/of begrijpen. Iedereen heeft wel eens ervaren dat een heel klein feit je hele kijk op een situatie kan veranderen.
Context bepaalt de betekenis van de inhoud (‘content’).
Het ‘spelen’ met de context kan leiden tot ‘framen’. ‘Framing‘ kan leiden tot vervormen en misleiden.

Vaak zijn we ons niet bewust van de context waarbinnen informatie wordt aangeboden.
Door een te grote focus op inhoud (content) kunnen we het grotere geheel uit het oog verliezen.
Door alleen maar te kijken naar enkele bomen, kunnen we het bos uit het oog verliezen.

‘In School We Trust’ laat de internationale context zien van onderwijsvernieuwingen.
Is het zo dat inderdaad aan veel onderwijsvernieuwingen geen maatschappelijke en/of wetenschappelijke discussie vooraf gaat? Vernieuwingen kunnen dan blijven doorrollen van voldongen feit naar voldongen feit. Waarbij iedereen over elkaar heen gaat buitelen bij onvrede over de resultaten.

Als de doelstellingen van vernieuwingen niet transparant zijn voor ouders en docenten, dan komt de wezenlijke discussie over ons onderwijs ‘in de klem’. Dan ontbreekt immers onvoldoende context om de inhoud van vernieuwingen goed te kunnen beoordelen.
Door deze zaken kan een context ontstaan waarbij alleen kritiek wordt toegelaten die past bij de niet-transparante doelstellingen van het internationale onderwijsbeleid.

Hoe zie jij de grotere context van ons onderwijs?

Share this post